Metodika

Atsisakymo vartoti svaigalus metodas

G. ŠIČKO METODAS
arba
Psichologinis sąmonės pasikoregavimas siekiant atsikratyti žalingų priklausomybių

Šiuolaikinėje visuomenėje yra daugybė žalingų priklausomybių. Žinomiausios tai narkomanija, alkoholizmas, rūkymas, bet yra ir daugybė kitokių [pvz. priklausomybė nuo nemotyvuoto vaistų vartojimo, maisto pertekliaus vartojimo (apsirijimo) ir kt.]. Apie priklausomybių kilmę šiuo metu egzistuoja daugybė teorijų ir požiūrių, o taip pat yra ir metodų, kaip galima būtų tų priklausomybių atsikratyti.

Labai veiksmingą priklausomybių atsikratymo metodą sukūrė Leningrado (dabartinio Sankt Peterburgo) mokslininkas, filosofas ir psichofiziologas Genadijus Šičko. Jo sukurto metodo pagrindą sudaro socialinė-psichologinė priklausomybių teorija. Tai fundamentaliai naujas požiūris į egzistuojančią problemą. Nuo 1987 metų ši technologija plačiai paplito Rusijoje, NVS ir kitose šalyse, o 1990 metais buvo pirmą kartą pristatyta ir JAV.

Daugiau kaip trisdešimt metų metodo pradininkas G.Šičko (visiems žinomo refleksų teorijos kūrėjo akademiko I. Pavlovo mokinys) studijavo mąstymo procesus ir žodinio poveikio mechanizmus. Jis taip pat tyrinėjo sąlyginių refleksų formavimo problemas ir galimybę jas sugriauti žodžio poveikio dėka. Pagrindiniai tyrimai buvo atliekami Eksperimentinės Medicinos Institute, tuometiniame Leningrade.

Akademikas I.Pavlovas savo tyrimais nustatė, kad žodis yra antrosios signalinės sistemos smegenų žievės grandinės elementas. Atitinkamai visi verbaliniai veiksniai buvo suskirstyti į 3 pagrindines kategorijas:

1-tariamas žodis;

2-girdimas žodis;

3-matomas žodis;

G.Šičko papildė šią sistemą dar dviem kategorijomis:

4-vaizduojamas (užrašomas) žodis;

5-mintyse tariamas žodis.

Teoriniai šio metodo pagrindai pristatyti G.Šičko monografijoje ,,Antroji signalinė sistema ir jos fiziologiniai mechanizmai” (Leningradas, 1969), o taip pat ir kituose mokslininko darbuose.

Tai naujos krypties humaniškas psichoanalizės metodas. Kursą sudaro paskaitų – seminarų ciklas, bei įvairios pedagoginės savęs įtikinėjimo technologijos, skatinančios asmenybę vystytis. Šičko metode nenaudojami medicininiai ir psichoterapiniai poveikio būdai, todėl nereikalaujama medicininio išsilavinimo, o mokoma tik naudojantis socialine pedagogine technologija.

Pats metodas skirtas tam, kad griauti susiformavusius įdingus stereotipus ir perprogramuoti sąmonę ir pasąmonę klausos, regos, kalbos bei rašomo teksto pagalba. Didelę reikšmę turi motorinė atmintis, todėl ypatingas dėmesys skiriamas dienoraščio rašymui. Toks kursas padeda klausytojams įsigilinti į alkoholinę (arba kitą) priklausomybės problemą.

G.Šičko metodas kaip tik tuo ir ypatingas, kad mes patys galime paveikti savo pasąmonę (kur ir saugomi mūsų kenksmingi įpročiai bei žalingi pomėgiai) žodžių pagalba, kuriuos mes patys ir parašome. Mes galime užsiprogramuoti, pasikeisti pagal savo paties norą, padėdami sau pasiekti užsibrėžto tikslo. Žodis gali sužlugdyti arba iškelti į tobulumo viršūnę. Žodžiu galima padaryti didelį poveikį psichikai, normalizuoti ir pagerinti vidaus organų ir sistemų darbą, sustiprinti energiją, valdyti emocijas, kontroliuoti sąmonę, apsisaugoti nuo pernelyg didelės įtampos, stresų ir nusivylimų įtakos. Žodis galingas sąlyginis dirgiklis, o žodis užrašytas prieš miegą, kaip nustatė G.Šičko, veikia sąmonę ir pasąmonę 100 kartų stipriau negu tik išgirstas žodis. Bet ne vien tik žodis, žodžių derinys irgi turi savo reikšmę.

Šičko mokymo esmė – formuoti žmoguje norą ir poreikį aktyviai veikti atstatant savo sveikatą, žmogaus laisvanoriškas ir sąmoningas sveiko, blaivaus gyvenimo pasirinkimas.

G.Šičko metodas remiasi socialinės – psichologinės teorijos koncepcija. Pasak jos alkoholizmo, rūkymo ir kitų žalingų priklausomybių priežastis yra ne organizmo ypatybėse ar defektuose, ne asmenybės charakteryje, bet būtent socialinėse normose, kurios egzistuoja atitinkamoje visuomenėje. Tai visuomenės gyvenimo būdo liguistumas.

Visas mūsų gyvenimas tai programų grandinė. G.Šičko išvystė šią idėją ir sukūrė taip vadinamą psichologinio programavimo teoriją. Kokia jos esmė? Veikiant tėvų, mokyklos, gatvės auklėjimui, kompanijoms, aplinkybėms, gamtos dėsniams, gyvenimo patirčiai,reklamai, atsitiktinumams ir taip toliau, žmogaus pasąmonėje formuojasi eilė programų. Tarp jų daug žalingų, kurias mes ir privalome sugriauti.

Atsiminkime žinomą frazę: ,,žodžiu galima nužudyti ir ant kojų pastatyti“.Žodžio poveikis žmogui,kaip minėjau,labai didelis. Beje, šiuo efektu naudojasi ir rėmėsi visos maldos, meditacijos, savitaigos, psichologinės nuostatos ir užkalbėjimai, taip pat ir G.Šičko metodas. Moksliškai tariant – mes naudodamiesi antrosios signalinės sistemos poveikiu (tai ir yra poveikis žodžiu) formuojame mūsų pasąmonėje teigiamas dominantes, o autotreningo pagalba jas užtvirtiname.

Praktiškai tai vyksta taip: žmogus klauso teorinį kursą, konspektuoja, skaito metodinę literatūrą, po to (būtinai prieš miegą) rašo teminį dienoraštį, paskaito ir užrašo autotreningo tekstą ir eina miegoti. Tuo metu, kai žmogus miega, jo pasąmonė įsisavina gautą informaciją. Ryte, atsikėlęs, žmogus tvarko savo asmeninius reikalus, vėliau išklauso maždaug 3,5 valandos paskaitų kursą ir vakare, prieš miegą ,vėl parašo dienoraštį. Toks režimas apima 10 paskaitų ciklą. Tuo ir baigiasi seminarinė metodikos dalis. Po to kažkurį laiką asmuo dar vykdo namų užduotis. Ir tampa sąmoningu blaivininku (arba atsikrato ir kitų žalingų priklausomybių).

Žmonės, G.Šičko metodo pagalba, atsikrato priklausomybių, tinginystės, susitvarko savo verslo reikalus, sveikatą (pvz.Beico-Šičko metodu pasiekiami įspūdingi rezultatai regėjimo gerinimo srityje) ir taip toliau.